De veerdienst werd in 2022 aangekondigd door Ptarmigan Shipping en DFDS. Het project, dat eerst een vrachtdienst en later passagiersvervoer zou omvatten, lijkt echter op obstakels te stuiten. Berichten over een mogelijke verhuizing van het dossier naar Duinkerke zijn nog niet formeel bevestigd. Dit zou een belangrijke economische en toeristische impuls geven aan Vlaanderen, met name voor West-Vlaanderen en Brugge. “De laatste passagiersveerdienst tussen Vlaanderen en het Verenigd Koninkrijk werd in 2020 stopgezet. Het herstel van een directe verbinding met Schotland zou een enorme meerwaarde betekenen,” treedt Brugs gemeenteraadslid Nele Caus (N-VA) bij.
Economisch en toeristisch belang
Uitdagingen na Brexit
De ministers erkenden in een parlementair antwoord dat veerdiensten tussen het Europese vasteland en Schotland ook voor Brexit al moeilijk rendabel waren. Na Brexit zijn de kosten nog verder gestegen door strengere grenscontroles en de noodzaak van volledig uitgeruste grensposten. Ook heeft tot op heden geen rederij een concreet voorstel ingediend. Toch blijft Vlaanderen bereid om waar mogelijk steun te bieden, bijvoorbeeld via begeleiding of het zoeken naar haalbare oplossingen.
Duinkerke als alternatief?
Recent bereikten berichten Vlaanderen dat de Schotse initiatiefnemers mogelijk naar Duinkerke kijken als alternatieve haven. De Vlaamse Regering is hiervan niet formeel op de hoogte gebracht. Degrande benadrukt echter dat dezelfde economische uitdagingen ook voor Duinkerke gelden: “Als er echt een wil is, moeten we samen kijken hoe we Zeebrugge aantrekkelijk kunnen maken.”
Blik op de toekomst
Hoewel er momenteel geen actieve gesprekken lopen, blijft de Vlaamse Regering het dossier opvolgen. De Vlaanderen blijft om ondersteunende maatregelen te bekijken als een maatschappij interesse toont. In het verleden heeft de Haven van Antwerpen-Brugge aanzienlijke inspanningen geleverd, maar hoge kosten bleven een struikelblok.
Gijs Degrande en Nele Caus roepen alle betrokken partijen op om constructief samen te werken: “Goed dat Vlaanderen dit dossier niet loslaat. Dit is een kans om zowel onze economische als toeristische relaties met Schotland nieuw leven in te blazen. We moeten blijven zoeken naar mogelijkheden om dit project haalbaar te maken.”